EHoLA - Cars Made of Wood

EHoLA - Cars Made of Wood

Wer an Autos denkt, denkt vielleicht an PS, an Klimaschutz, an Abgase, an Metall, Elektronik, Karbon oder Benzin. Holz allerdings dürften die Wenigsten im Sinn haben - vielleicht dann noch, wenn es um historische Autos geht, jene, die eher einer Pferdekutsche ähneln als dem, was wir heute unter einem Automobil verstehen. Genau das möchte das Projekt "EHoLA" ändern.

Denn ohne Zweifel gehört der Automobilverkehr zu den großen Umweltbelastungen unserer Zeit. Eine mögliche Antwort auf dieses Problem ist die Gewichtreduzierung der Fahrzeuge - sie führt dazu, dass unmittelbar weniger Kraftstoff verbraucht wird. Hersteller experimentieren hier schon lange mit neuen Materialien, vor allem für Sportwagen haben sich längst Carbon und andere Faserverbundkunststoffe etabliert. Doch gerade für normale Straßenfahrzeuge sind diese Materialien noch verhältnismäßig teuer in der Herstellung.

When you think about cars, you probably think of horsepower, environmental protection, emissions, metal, electronics, carbon or petrol. Few people think of wood—with the possible exception of historic cars that are more like chariots than how we picture automobiles today. The project "EHoLA" aims to change this.

Automobile traffic is, without a doubt, one of the greatest environmental burdens of our time. One possible solution to this problem is to reduce the weight of the vehicles— which would lead to direct reductions in fuel consumption. Manufacturers have been experimenting with new materials for a long time. Carbon and fiber-reinforced plastics have long been present in sports cars, but especially for ordinary road vehicles, these materials are still relatively expensive to manufacture.

So what might alternatives look like? The project "EHoLA"—the abbreviation in German for "property-optimised wood composites for the ecological lightweight construction of automobiles"—is putting its money on wood. The project partners want to find out whether and how well this light, renewable resource can be used in automobile production. Participants are the Chair of Automotive Lightweight Construction at Paderborn University, Jowat SE, Hanses Sägewerkstechnik GmbH & Co. KG, Pollmeier Massivholz GmbH & Co. KG, BENTELER and Adient Engineering and IP GmbH.



Facts & Figures

624.314 EUR
of which
312.157 EUR from ERDF


Project partner

Universität Paderborn
Jowat SE
Hanses Sägewerkstechnik GmbH & Co. KG


Priority axis

Maximizing the innovation potential


Duration

January 2016 – September 2019